Tu sei qui

Simulazione della terza prova degli esami di stato per il Liceo delle Scienze Sociali

red - Di seguito una simulazione della terza prova degli esami di stato per il Liceo Socio-Psico-Pedagogico. La prova è formata da domande della tipologia B e della tipologia C e riguarda le discipline: Inglese, Storia dell'Arte, Storia.

Inglese

Wordsworth wrote a preface to Lyrical Ballads in which he expresses his ideas about poetry. Wordsworth asserts that poetry is the language of common men. 

Poetry should be understandable to anybody living in the world. Wordsworth avoids the use of pretentious poetic diction (the artificial language used in poetry until then), which in his mind is not related to the language of real life. He sees poetry as acting like Nature, which touches all living things and inspires and delights them. Wordsworth thinks that poetry should be written in the language of the "common man," and the subjects of the poems should also be accessible to all individuals without considering their class or position. 

Wordsworth implies that any person living in contact with Nature can learn the secrets of the world, regardless of social or economic considerations. In "I wandered lonely as a cloud," Wordsworth uses the sonnet form to express his ideas about poetry, that is the spontaneous overflow of emotion recollected in tranquillity: 

I wandered lonely as a cloud 

That floats on high o'er vales and hills, 

When all at once I saw a crowd, 

A host, of golden daffodils; 

Beside the lake, beneath the trees, 

Fluttering and dancing in the breeze. 

Continuous as the stars that shine 

And twinkle on the Milky Way, 

They stretched in never-ending line 

Along the margin of a bay: 

Ten thousand saw I at a glance, 

Tossing their heads in sprightly dance. 

The waves beside them danced, but they 

Out-did the sparkling leaves in glee: 

A Poet could not but be gay, 

In such a jocund company: 

I gazed—and gazed—but little thought 

What wealth the show to me had brought: 

For oft, when on my couch I lie 

In vacant or in pensive mood, 

They flash upon that inward eye 

Which is the bliss of solitude; 

And then my heart with pleasure fills, 

And dances with the daffodils. 

In the poem Wordsworth is unable to truly comprehend the beauty and importance of the experience with the daffodils until he is resting later in his house, and he is able to reconstruct the event in his mind. This remembrance brings him a wave of emotion, and it is out of this second flood of feeling that the poem is created. In Wordsworth's poetry, these waves of emotion are stimulated by his interaction with Nature. 

1) Write a short passage on the Romantic Movement. 

2) Is Nature important nowadays? Discuss the topic describing your relationship with Nature. Do you think you are a romantic young person? Have you ever been in contact with Nature? Where? Do you like the sea, trees, sunsets, mountains, why…? 

Storia dell'Arte

1. Nella “Storia pittorica” di Luigi Lanzi viene coniata la parola Manierismo. Motiva l’origine del termine e indica quali sono i caratteri stilistici della tendenza artistica di riferimento. (max 10 righe) 

2. Individua l’unica affermazione completamente corretta. 

Il Concilio che si apre a Trento nel ……… 

  • Sancisce l’importanza dei Sacramenti fissando per l’architettura un modello di chiesa a pianta centralizzata con l’altare leggermente rialzato per rendere evidente la funzione religiosa. 
  • Afferma che la Salvezza è dovuta alla Grazia Divina e prende posizione nei confronti delle arti allineandosi alle tendenze iconoclaste dei Paesi nordici. 
  • Sancisce l’importanza dei Sacramenti e delle Opere di Fede. Per quanto riguarda le arti prende posizione sulle opere pubbliche affermando il valore di opere impostate sulla semplicità e decoro che suscitino devozione. 
  • Prende posizione a proposito delle opere pubbliche e private per garantire la fedeltà dogmatica introducendo lo strumento del rifiuto. 

3. Nel 1594 A. Carracci venne chiamato a Roma per eseguire 

  • Le decorazioni di Palazzo Farnese
  • Le lunette della Cappella di Palazzo Aldobrandini
  • L'Assunzione per Santa Maria del Popolo
  • Gli affreschi di Palazzo Fava

4. “A Roma, allo scadere del XVI secolo, si rendono evidenti due linee stilistiche che propongono una seria alternativa alla tradizione manierista”. Queste sono: 

  • Naturalista e simbolista
  • Anticlassica e astratta
  • Classicista e naturalista
  • Espressionista e classicista

5. G. L. Bernini fa rivivere la tradizione rinascimentale dell’artista universale: egli è infatti scultore, architetto, pittore, scenografo, commediografo. Nell’affrontare la progettazione del “Baldacchino” di S. Pietro affiorano le diverse sfaccettature della sua formazione culturale. (max. 10 righe) 

Storia

1. Relativamente alla Prima Guerra Mondiale, descrivi l’offensiva italiana dopo Caporetto e il ruolo dell’Italia. 

2. Illustra quali sono state le cause della Prima Guerra Mondiale.